Η “Μέδουσα με το κεφάλι του Περσέα” κοσμεί το ποινικό δικαστήριο του Μανχάταν.
Το άγαλμα του Luciano Garbati «Μέδουσα με το κεφάλι του Περσέα», που παρουσιάζει μια ανατρεπτική εκδοχή του αρχαίου μύθου, έγινε, δέκα χρόνια μετά τη δημιουργία του, γίνεται σύμβολο της νίκης των θυμάτων σεξουαλικών επιθέσεων, καθώς τοποθετήθηκε στη Νέα Υόρκη απέναντι από το δικαστήριο που καταδίκασε τον Harvey Weinstein.
Σύμφωνα πάντα με το μύθο, η Μέδουσα ήταν μια πανέμορφη ιέρεια της Αθηνάς, την οποία βίασε ο Ποσειδώνας μέσα στον ναό της θεάς και η Αθηνά, μην μπορώντας να ξεσπάσει την οργή της στον θεό, μετέτρεψε την Μέδουσα σε ένα απεχθές τέρας με φίδια αντί για μαλλιά, το οποίο μπορούσε να κάνει όποιον το κοίταζε στα μάτια να πετρώνει.
Η ίδια τελικά κυνηγήθηκε απο τον Περσέα ο οποίος αφού την σκότωσε κράτησε το κεφάλι της ως ασπίδα.
Ο Garbati θέλησε να αντιστρέψει την ιστορία , αναδεικνύοντας την υπόσταση της Μέδουσας ως γυναίκας, αντί τέρατος.


Η επιλογή του αγάλματος για αυτήν τη θέση απέναντι από το δικαστήριο, στα πλαίσια του προγράμματος Art in the Parks, έγινε, όπως σημειώνουν οι υπεύθυνοι, επειδή αυτός ο μύθος «επικοινωνεί μέσα στις χιλιετίες το μήνυμα ότι αν μια γυναίκα βιαστεί, το φταίξιμο είναι δικό της».
Ο συσχετισμός των δύο γρήγορα ανέδειξε το γλυπτό σε σύμβολο του κινήματος #MeToo, το οποίο ως γνωστόν έχει να κάνει με την δημοσιοποίηση περιστατικών κακοποίησης από διάσημους άνδρες, εις βάρος – κυρίως – γυναικών.
Η αντίστροφη του μύθου και η αντίσταση στην ενοχοποίηση των θυμάτων βιασμού μέσα από έναν διαχρονικό μύθο είναι μια ευχάριστη είδηση.
Το έργο υψηλής συμβολικής σημασίας θυμίζει την αδικία και την διαστρέβλωση της πραγματικότητας μέσα από τις πατριαρχικές κοινωνικές δομές.
Ο Garbati, πάντως, σημειώνει: «Θα έλεγα ότι με τιμά το γεγονός ότι το άγαλμα επιλέχθηκε ως σύμβολο».
Και συμπληρώνει πως το project αυτό τον βοήθησε να συνειδητοποιήσει ότι είναι και ο ίδιος «προϊόν μιας πατριαρχικής κοινωνίας».
Πηγή: NYtimes