Μείωση του χρόνου παραγραφής οφειλών προς τον ΕΦΚΑ στα 10 έτη, η οποίααφορά μόνο τα χρέη που είναι «άγνωστα» στο ΚΕΑΟ, δηλαδή δεν έχουν βεβαιωθεί, προβλέπει το ασφαλιστικό νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση
Υπάρχει η πρόβλεψη για ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό της χρονικής περιόδου παραγραφής, από τα 10 στα 5 έτη, κάτι που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το 2026.
Το μίνι ασφαλιστικό σχέδιο νόμου περιέχει ακόμη διατάξεις για την αύξηση των δόσεων της πάγιας ρύθμισης από 12 σε 24, το πλαφόν στις επικουρικές συντάξεις, τη ρύθμιση για τη «μάχιμη πενταετία» των ενστόλων, τη μετατροπή της μερικής απασχόλησης σε πλήρη με έκπτωση εισφορών, της αύξησης ορίου ηλικίας για τη συνταξιοδότηση με μειωμένη σύνταξη των δημοσίων υπαλλήλων, την κατάργηση της εισφοράς υπέρ του ΤΠΔΥ, αλλά και τις προϋποθέσεις χορήγησης της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης 250 ευρώ σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Για συντάξεις, εισφορές, διαγραφές και ρυθμίσεις χρεών: Θεσμοθετούνται παρεμβάσεις

Μέσω της μείωσης του χρόνου παραγραφής από τα 20 στα 10 έτη ενεργοποιείται σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που από πέρσι είχε αποφανθεί ότι είναι αντισυνταγματική η σχετική διάταξη, όπως θεσμοθέτησε το 2016 ο «νόμος Κατρούγκαλου».
Βασική προϋπόθεση για την παραγραφή είναι οι εισφορές αυτές να μην έχουν βεβαιωθεί από κάποιο Ταμείο ή από το ΚΕΑΟ. Επίσης, υπάρχει η πρόβλεψη για ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό της χρονικής περιόδου παραγραφής, από τα 10 στα 5 έτη, κάτι που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ έναν χρόνο πιο νωρίς από τις αρχικές εκτιμήσεις, δηλαδή το 2026 αντί για το 2027. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρξει χρονική ταύτιση του χρόνου παραγραφής για οφειλές προς τον ΕΦΚΑ με το αντίστοιχο περιθώριο που δίνει ο νομοθέτης και για τα χρέη προς την εφορία. Στη σχετική διάταξη ξεκαθαρίζεται ότι στις περιπτώσεις που τυχόν «απαιτήσεις προέρχονται από ασφαλιστέα εργασία ή υπηρεσία που παρασχέθηκε μετά την 1.1.2026, η παραγραφή ορίζεται πενταετής».

Ουσιαστικά, η 10ετής παραγραφή που θεσμοθετείται ξεκινάει από την πρώτη μέρα του επόμενου έτους, εντός του οποίου παρασχέθηκε η ασφαλιστέα εργασία ή υπηρεσία, ανεξαρτήτως του χρόνου κατά τον οποίο οι απαιτήσεις αυτές βεβαιώθηκαν. Σε κάθε περίπτωση, αποσαφηνίζεται ότι η παραγραφή δεν επηρεάζει την ασφαλιστική ενημερότητα.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση επισημαίνεται ότι δεν επηρεάζει αξιώσεις, οι οποίες μπορεί να είχαν παραγραφεί πριν από την έναρξη ισχύος του «νόμου Κατρούγκαλου» (ν.4387/16), δηλαδή πριν από την 13η Μαΐου 2016.
Η παραγραφή διακόπτεται όταν ο e-ΕΦΚΑ (ή το ΚΕΑΟ) ειδοποιήσει με οποιονδήποτε τρόπο τον ασφαλισμένο για την οφειλή: με δικαστικό επιμελητή/κλητήρα, επιστολή, ηλεκτρονική ειδοποίηση ή λάβει μέτρο διοικητικής εκτέλεσης για την είσπραξή της (κοινοποίηση ατομικής βεβαίωσης, κατάσχεση, πλειστηριασμός κ.λπ.).
Μετά την έναρξη ισχύος του εν λόγω νόμου, τυχόν έλεγχοι προς εργοδότες, που θα πραγματοποιηθούν μετά από υποβολή σχετικής καταγγελίας η οποία έγινε μέχρι την 30ή Ιουνίου 2022, θα ολοκληρώνονται χωρίς βεβαίωση απαιτήσεων προς τον ίδιο. Προϋπόθεση οι έλεγχοι να καλύπτουν την περίοδο μισθωτής απασχόλησης από 1.1.2006 έως και 31.12.2011.
Πρόκειται για περίοδο κατά την οποία ο εργοδότης που ελέγχεται δεν κατέβαλε ένσημα για απασχόληση των εργαζομένων του. Αυτή είναι η κρίσιμη περίοδος, όπου θα πρέπει να γίνει επιστάμενος έλεγχος ώστε να μην παραγραφούν περιπτώσεις μη καταβολής εισφορών από εργοδότες που θα έχουν εντοπιστεί μέσα από καταγγελίες. Τυχόν ευρήματα ελέγχου θα αξιοποιούνται για να ενημερωθεί η ασφαλιστική ιστορία των μισθωτών ασφαλισμένων.

Ο λόγος που προέκυψε αυτή η χρονική περίοδος είναι κυρίως ο «νόμος Κατρούγκαλου» που όριζε την 20ετία ως χρόνο παραγραφής και τέθηκε σε ισχύ το 2016.
Αφού η συγκεκριμένη διάταξη από τον «επίμαχο» νόμο κρίθηκε το 2021 από το ΣτΕ ως αντισυνταγματική και επετράπη το ανώτατο όριο της 10ετίας, τότε αυτόματα ως αφετηρία χρονική τοποθετείται το 2006.
Αντίστοιχα, αφού πρέπει να τηρηθεί το όριο της 10ετίας, αυτό σημαίνει ότι καταληκτική χρονολογία που θα αφορά τους ελέγχους είναι το 2011, δηλαδή 10 χρόνια πριν από το 2021, που εκδόθηκε η απόφαση του ΣτΕ.
